آموزش عکاسی: اولین مرد و زن عکاس ایران – ۶۵
آذر ۱۶, ۱۳۹۵
جایی که باید به دنبال شعار فروش و برند سازی گشت
آذر ۱۸, ۱۳۹۵
نمایش همه

تاریخچه ای کوتاه از آگهی های تبلیغاتی

نخستین آگهی تبلیغاتی، پیامی درباره آپارتمان هایی در لانگ آیلند بود که در اواخر ۱۹۲۲ از طریق رادیو پخش شد. آگهی های تلویزیونی، کار خود را به طور جدی، بعد از پایان جنگ جهانی دوم آغاز کردند. اگر یک آگهی نویس تلویزیونی فعالیت خود را از همان نخستین روز ها آغاز کرده باشد، اکنون باید منتظر بازنشستگی باشد.

در خلال پنج دهه گذشته، تحولات زیادی در عرصه های فن آوری و امور اجتماعی صورت گرفته است. آگهی های تلویزیونی در معصومیت دوره حاکمیت آیزانهاور زاده شدند؛ دوره ای که بزرگترین مشکلاتش، کثافت موجود در رختشویخانه­ ها و بوی عرق بدن کارگران به نظر می­آمد. با گذشت زمان و تغییرات حاصل از آن، آگهی ها نیز تغیر کردند. زنان خانه­دار، در بیرون از خانه، شغلی پیدا کردند. با وجود آگهی های تلویزیونی، شمایل زنان بردبار و پرکاری که تنها به رختشویی می پرداختند، شکسته شد. اکنون آنها با داشتن کارت های اعتباری، می توانستند مردان را به صرف شام دعوت کنند. به مرور، ازی و هریت، بتی کروکر، هولاهوپ و اسپیدی آلکا – سلتزر از گردونه زندگی آمریکایی خارج شدند و جای آنها با نسل ووداستاک، حقوق مدنی، ویتنام، سفر به ماه، واترگیت، کارمندان تحصیل کرده و مکس هدروم پر شد. به این گردونه، باید پیشرفت های فنی در زمینه رنگ، نوار های ویدیویی و گرافیک های رایانه ای را نیز اضافه کرد.

در هر سال قیمت تولید و پخش آگهی های تلویزیونی، با نسبتی منظم افزایش یافت. از سوی دیگر، زمان استاندارد آگهی از شصت ثانیه به سی ثانیه کاهش یافت. در این اواخر آگهی دهندگان میل دارند که پیامشان سریع در عرض پانزده ثانیه عرضه شود. با کم شدن زمان پخش آگهی ها، بر تعداد آنها افزوده شد. ضرباهنگ سریع آگهی ها، بینندگان را وا داشته تا با دقت بیشتری به آنها نگاه کنند.

آگهی های تلویزیونی، در عمر کوتاه خود، مورد حمله یا تمجید واقع شده اند. در مورد نخست به عنوان عامل فساد برای جوانی و اخلاق و در مورد دوم به عنوان یک شکل کوچک هنری. برخی از آگهی ها در جشنواره معتبری همچون کن، افتخار آفرین بوده اند و پخش برخی دیگر، همچون آگهی های مربوط به انواع سیگار، از امواج رادیو و تلویزیون ممنوع شده است. رادیو و تلویزیون، بسیاری از وقت خود را به پخش آگهی ها و تبلیغات اختصاص داده اند.

منبع: چگونه آگهی تلویزیونی بسازیم- هانتلی بالدوین