طرح حمایت از اشتغال
خرداد ۲, ۱۳۹۶
نمایش همه

تبدیل آگهی های شصت ثانیه ای به آگهی های سی ثانیه ای (و برعکس)

تبدیل آگهی های شصت ثانیه ای به آگهی های سی ثانیه ای (و برعکس)

امروزه ساخت آگهی های شصت ثانیه ای، کاری است که بیشتر از عهده‏ی سفارش دهندگان پولدار بر می آید. هنوز آگهی هایی وجود دارند که باید برای آن ها، زمانی برابر با یک دقیقه اختصاص داد. وقتی که می خواهید به معرفی محصولات جدید، نمایش های پیچیده و داستان های احساسی بپردازید، نیازمند یک دقیقه وقت هستید. اما چون آگهی های شصت ثانیه ای بسیار گران تمام می شوند، آگهی دهندگان بیشتر تمایل دارند که آگهی های سی ثانیه ای تولید شود.البته آن ها می خواهند همان چیز هایی را که در آگهی شصت ثانیه ای وجود دارد، در آگهی سی ثانیه ای جای دهند. می شود گفت که آگهی های سی ثانیه ای فرزندان آگهی های شصت ثانیه ای هستند، زیرا وجود آن ها مدیون آگهی های شصت ثانیه ای است (همین رابطه پدر و فرزندی در بین آگهی های سی و پانزده ثانیه ای وجود دارد). به ندرت اتفاق می افتد که فرزندان آگهی ها به اندازه خود آن ها، رضایت بخش باشند.

ممکن است که آگهی دهندگان ادعا کنند که وجود فرزندان آگهی ها، توجیه اقتصادی دارد، اما موضوع اینجاست که آن ها از دیدگاه داستانی، چندان دفاع پذیر نیستند. اگر داستانتان استحکام کافی نداشته باشد، شاید نصف کردن زمان داستان، به استحکام آن کمک کند. اما وقتی که آگهی شصت ثانیه ای را با دقت و استحکام می نویسید، دیگر به راحتی نمی توان آن را کوتاه کرد. وقتی که می خواهید آگهی سی ثانیه ای بسازید، دقیقاً باید به زمان سی ثانیه  بیندیشید. البته این موضوع، نظم و تلاش ویژه را طلب می کند.

تونی ایزیدور (Tony Isidor)   می گوید: «نویسندگان به شصت ثانیه فکر می‏کنند و سی ثانیه می نویسند واین، اشتباهی بزرگ است؛ زیرا باعث می شود که پایان آگهی مغشوش شود.در این صورت نویسنده باید ایده‏ی خود را نصف کند تا به زمان مورد نظر آگهی دهنده برسد. در نتیجه کار او جلوه‏ای زشت می یابد؛ همچون پیکر انسانی که استخوان هایش بیرون زده باشد. در این صورت بسیاری از ذهنیات نویسنده از بین می رود. آگهی ها برای رسیدن به موفقیت باید به همه‏ی جزئیات بپردازند. گاه حتی مکث ها و سکوت ها هم، اهمیت بسیار دارند؛ اما وقتی به تغییر زمان فکر می کنید، بسیاری از چیزها را از دست می دهید. در واقع، جایی برای بیننده باقی نمی ماند تا او هم، در تجربه‏ی آگهی شریک شود. ناگهان در می یابید که به جای نمایش دادن برای مردم، در حال صحبت با آن ها هستید.» برای نوشتن آگهی تأثیر گذار سی ثانیه ای نیازی نیست که نخست به آگهی شصت ثانیه ای بیندیشید. اما اغلب نویسندگان میل به درازنویسی دارند. آن ها در شروع کار قصد دارند که آگهی سی ثانیه ای بنویسند، اما چیزی نمی گذرد که متوجه می شوند نتیجه کارشان به سی و پنج یا چهل ثانیه رسیده است. تبدیل آگهی های سی ثانیه ای، کاری مخاطره آمیز است. برای ساخت آگهی های کوتاه مدت، بهترین کار این است که از قالب های مناسب استفاده کنید. با استفاده از قالب «تصاویر کوتاه» به راحتی می توانید هر ایده را در هر زمان ارئه دهید. قالب «گویندگان» نیز مناسب آگهی های کوتاه مدت است.